Heta tips


Shit, jag ljög verkligen inte i mitt förra inlägg när jag skrev att jag nog inte kommer att uppdatera bloggen superofta framöver. Det har banne mig gått en och en halv månad sen sist! I vilket fall, några musik- och klubbrelaterade tips till folket kan jag väl ändå bjuda på. Dels flyern ovan, för en kväll på Morfar Ginkos med Mattmatic och Erorikok i absolut högform. Fredagen den 21:a oktober är det som gäller.

Tipsar också om en grej som händer kvällen innan, torsdagen den 20:onde alltså. Kärleksdöden kör på Södra och ger oss damen ovan, Roxxxan, som jag aldrig hört talas om innan men det låter onekligen bra. Min koll på brittisk rap/grime/whatever är skamligt dålig men det finns ju så klart inget bättre sätt att upptäcka en artist än genom en livespelning! Facebookeventet hittar du här.

Alla goda ting är tre, och mitt sista tips blir DJ Mat och Polkis album, ”Den Springande punkten”, som finns på Spotify. De har även en egen sida här om du vill få tag på vinyl av albumet eller liknande. Flummig och egensinnig rap för fans av Uppsalalegenderna Mat åt Far – och hur kan man INTE vara ett fan av Mat åt Far, egentligen? Videon till titelspåret syns här uppe, mina favoriter från albumet är annars Avlurad, med ett grymt flumbeat, och Beatass, som tar oss hela vägen tillbaka till old school-electron a la Planet rock.
Apropå Planet Rock – vi avslutar med den, när videon ändå finns i värsta bra kvalitet på youtube. En flashback till tiden då rappare INTE klädde sig som sin publik, utan tio gånger mer crazy. Där stod man i sina shelltoes och kollade in ett gäng som såg ut som vikingar, schejker och indianer från yttre rymden, liksom. När Bambaataa vid 3:15 diggar till beatet i en utstyrsel som ser ut som en kombo av en beduin, Sun Ra och Data i Star Trek:Next Generation, så slår alla hiphopmätare i taket och exploderar av awesomeness.

Taggad , , ,

Kommentera

