Kärlek och morgondagg


Yes, det är måndag morgon och dags för lite psykedelisk rock på jobbet. De senaste åren har psykedeliska artefakter från hela världen bubblat upp till ytan, via skivsamlare och allmänna nördar som ger ut samlingar och återutgåvor. Case in point – vad visste man om psykrock från Zambia förut? Well, hell, här har vi Rikki Ililonga, som blev förärad en samling, ”Dark Sunrise” under förra året av Now Again Records. Men ”Love is strange” är inte med, och det är nog den bästa låten jag hört med honom hittills. Även om samlingens titelspår så klart inte är något att fnysa åt. Och inte för att vara på någon ”They all look alike”-grej, men är han inte lite lik Beenie Man på den där omslagsbilden i youtube-klippet?

Sen finns det så klart klassisk amerikansk psykedelisk rock också. En kollega, en kvinna i sextioårsåldern på Karolinska, droppade för ett tag sedan på ett morgonfika att hon minsann sett Grateful Dead live i Anaheim 1977. Jag kunde inte låta bli att fråga om hon tog LSD. ”Usch nej, jag var väldigt svensk och väldigt förfärad över att alla var så höga”, blev svaret. Förmodligen lika bra det, man vet aldrig om man skulle spåra ur, hoppa av jobbet för att bli en Deadhead och döpa sina barn till Starfighter Moonchild eller liknande. Men jag hade inte bangat på att hänga med på konserten, om jag hade levt då. Bara jag hade varit några år äldre – små barn kan vara med längst bak, de fattar ändå ingenting (shoutouts till Bäverblues). Hoppas the Dead spelade ”(Walk me out in the) Morning Dew” i Anaheim i vilket fall, så att min kollega fick höra den live. Grymmaste låten, som jag upptäckt på en Dead-skiva jag köpte för en tjuga i Köpenhamn, efter att ha letat igenom en skivaffär där nästan alla skivor är alldeles för dyra. Go figure. Okej, dags för morgonfika.

Taggad ,

Kommentera

