Vad har jag i påsen? Del 2 – Nördarnas revansch


En dos till av Amoebas intervjuer med deras kända shoppare. Ovan Eli Roth, filmnörd deluxe som bland annat spelar (inte alltför bra) i Inglorious Basterds, och har regisserat Hostel (ser jag nu här på IMDB. Värdelös film…).
Eli pratar B-skräck, tysk vampyrfilm från 20-talet och Bergman med genuint amerikansk entusiasm. Hans barndomsminne från när han såg Alien på bio, och slets mellan skräck och upphetsning, är bara för bra. Hoppas han gör den där ”Thanksgiving” också. ”Kill kill kill kill kill”!
Vill man komplettera filmnörderiet med lite skivnörderi kan man kolla in intervjun med Elijah Wood, som likt andra skådisar som Clint Eastwood (jazzfantast) och Matt Dillon (har en tung latinsamling) är biten av den fruktade vinylsmittan. När jag är pank i slutet av månaden och går förbi skivaffärer brukar jag ha det där plågade Frodo-uttrycket i ansiktet, som om jag närmar mig slutet av Mordorvandringen och ringen börjar bli alldeles för tung att bära.

Och när vi ändå är inne på nördfakta – Elijah Wood är med i Tillbaka till framtiden 2. Betcha didn’t know that. Tyvärr fick den andra ungen kläcka den KLASSISKA repliken i scenen.

Kommentera

