Låt oss göra det i dag


Medan ni lyssnar på den tunga funklåten ovan, som handlar just om uppskjutande, kan ni läsa en grym text nedan om uppskjutarbeteende. Den är väldigt bra och slår hål på en del myter. Många människor tror att deras problem är att de, till skillnad från andra människor, saknar disciplin och motivation och därför får problem i livet. Psykologer vet att alla människor saknar disciplin och motivation och det är bäst att utgå ifrån att begreppen inte existerar över huvud taget. Hårddraget – men (kanske, delvis) sant. Lura ditt framtida jag, rekommenderar artikeln. Right on.
You are not so smart – ”Procrastination”
Nu märker jag helt plötsligt att sajten You are not so smart verkar innehålla en massa godis. Bland annat en text om Katharsis, en av mina hatmyter inom psykologin och en av många dumheter som Freud övertygat världen om (även om jag erkänner att han hade rätt om en del också, jag missunnar inte psykoanalysens fader något i onödan, inte ens hans cigarrer eller kokain). Frågan är nu om jag kommer att gå tillbaka till sajten och läsa det här, eller skjuta upp det och sen aldrig läsa de där smarta artiklarna? Hm, kanske om jag kan skjuta upp jobbet när jag läser artikeln… Jag är inte så smart, helt enkelt.
(En shoutout till Max som tipsade om artikeln!)

One thought on “Låt oss göra det i dag

  1. DOGMATIK skriver:

    […] jag läst artikeln om Katharsis på Youarenotsosmart.com, och känner mig lite smartare. Jag skrev tidigare att idén om att man bör ”släppa ut sin ilska” är en av de dumheter som Freud […]

Kommentera

