Dessa val, dessa kval


Mycket har skrivits och sagts om det moderna samhällets paralyserande mängd valmöjligheter vad gäller allt från schampoo och duschkräm (jag är glad att jag bor nära ett Konsum numera, Änglamark funkar alltid) till karriär och livspartner (inte riktigt löst den biten än).
Claire Williams är medförfattare till en bok om det här (The Choice Effect) och den här texten sammanfattar fenomenet snärtigt och bra:
Why are you single? Perhaps it’s the choice effect
Jag vet, väldigt kvällstidnings/Amelia-aktig rubrik, men den är faktiskt smartare och bättre än rubriken antyder. Och intressant bortom ”Jag-är-en-stressad-Manhattan-kvinna-som-måste-skaffa-den-perfekta-mannen”-vinkeln. Vi måste alla få läsare på något sätt, eller hur? SEX! MODE! PENGAR! Hrm, ursäkta.
Jag hittade texten för att jag letade efter bra böcker om arbete som fenomen, hur olika människor förhåller sig till det och trivs med konceptet arbete. På Adlibris snubblade jag över The 4 hour work week av Tim Ferriss och hittade sedan hans blogg där texten om valmöjligheter finns. Är lite nyfiken på Tims bok, men tyvärr verkar Ferrell vara lite av en business-douchebag så jag är ännu inte helt övertygad om att jag vill stödja honom. Jag vill vara öppensinnad, men ärligt talat:

Den bilden som header till sin hemsida? Det kan verkligen get the bozack. (Som vanligt är det ingen skam i att använda Urban Dictionary om man blir förvirrad av urgammal rap-slang.) Men killen verkar ha hjärtat på det rätta stället vad gäller jobb – 4 timmar i veckan låter lagom. Hela Timpans grej verkar gå ut på att jobba mobilt och resa mycket också, vilket ju verkar soft. Så vi får se. Vi kämpar alla med våra fördomar – businessmän är helt klart en grupp jag får öva hårt på att inte döma ut på förhand. Jag kanske ger killens bok en chans. Men om du vill bli tagen på allvar som författare, undvik gärna att ha meningen ”EXPERIMENTS IN LIFESTYLE DESIGN” som överskrift till din hemsida.

Kommentera

