Me kladdkompis borti västranisch


Då och då kommer man på något roligt man hittat på internet FB (Före Blogg) och då är det bara att slänga upp det till allmän beskådan. I det här fallet handlar det om ett personligt favorityoutubeklipp – ”Bondjäveln och Finnen”. En ung man som är boddi Vidsel visar er hur RIKTIGT jävla norrländska låter. Själv är jag andra generationens norrlänning och min släkt på min moders sida, härstammandas från utanför Lycksele, pratar också rätt brett (om man säger ”En Anders” istället för ”Anders” – DÅ pratar man norrländska). Ibland misstas jag för norrlänning själv faktiskt. Men just den här gnälliga varianten som killen i klippet pratar, den är inte alltför vacker.
En sekvens i klippet är en personlig favorit – när en tjej (utanför bild) går förbi. Dels gillar jag att killen säger ”Vad kommer det för flicka då?”, vänder kepsen framåt (lite mer propert så) och säger ”Gudda'” (extremt gnälligt). Och vad kan man säga om replikskiftet ”Har du bredband?” -”Jo”. -”Hur brett ä de då?” – ”He’ gir helvittes brett! Helvittes det går JÄVLA BRA NU!” som inte redan är sagt?
Häromdagen skrev DN om en man i Jokkmokk som skulle söva en björn, men det tog inte riktigt och björnen bet honom i armen. Hans kommentar: ”Nog himlade jag med ögonen när björnen bet till som värst”. Igenkänningsfaktorn var hög för mig – så där hade mina morbröder också kunnat beskriva det. I norrland överdriver man inte sitt eget lidande, utan man säger som det var. No’ himla ja’ me öijgona.

Taggad

One thought on “Me kladdkompis borti västranisch

  1. Marie skriver:

    Man ska dessutom alltid skilja på ”inland” och ”kust” i Sveriges norra delar; man kan annars missledas att tro att det är en slump att ”inavel” och ”inland” låter nästan likadant.

Kommentera

