Egensinniga sångerskor + Hårda rapps = Sant



Vetenskap och beprövad erfarenhet har lärt mig att det är lönlöst att bli förvånad över grejer som samplas i raplåtar – det går att göra hiphop av allt, det vet jag redan, och producenterna kastar gärna ut det bredaste nätet som finns i jakt på nya grejer att göra hits av. Men att jag skulle få höra E40 och Droop-E rappa över samplingar från Björks mystiska acapella-album Medulla? Och samma vecka, Playa Fly över en loop från Tori Amos ”Horses”? Ibland blir man bara förvånad ändå. Björk kan jag ändå tänka mig att många hiphopproducenter diggar, så varför inte Droop-E? Fun fact: Droop-E är E40s producent, medrappare, och – son! Björk har clearat samplingen också så låten kommer med på albumet. Grattis sonen, grattis stabben.
Tori Amos känns lite mer otippad som samplingskälla, men förhoppningsvis blir Tori-loopar nästa raptrend. Tori har det där det räknas, förresten, helt klart föregångaren till mången Regina och Joanna där ute. Horses hade jag inte hört förut men den är solid. Alla som kan hålla det nere med bara sin röst och ett instrument förtjänar respekt i min värld.

Taggad , , ,

One thought on “Egensinniga sångerskor + Hårda rapps = Sant

  1. Andreas skriver:

    Tori Amos är helt fantastisk! Makalös begåvning, ett geni helt enkelt. Hon var LÅNGT före sin tid. Jag håller annars hennes ”Baker Baker” som en annan klar favorit.

Kommentera

