För slickt för dig?


”If you ever catch me listening to Steely Dan, I want you to slice my head off with an Al Jarreau LP”. Seth Rogen säger det till Paul Rudd i Knocked Up, en film som bara har för många bra repliker. Steely Dans superslicka musikerpop är inte allas grej, helt klart. Men inte nog med att jag gillar Steely Dan, jag har till och med en Al Jarreau-LP någonstans (även om det är för slickt även för mig – det är inte för inte som Lord Finesse rappade ”the style of flow, is smoother than Al Jarreau” för att beskriva hur schmooth han flowar). I alla fall gillar jag den här låten:
Steely Dan – Peg
Dels för att en gammal favoritlåt samplar den, dels för att den ger mig tillbaka den där vårkänslan jag hade för ett par timmar sedan när det var sol ute.
Den här låten har också hjälpt mig genom arbetsdagen och håller på att bli en ny favorit. Också SJUKT slickt, kanske något för dig som tycker att Fibes Oh Fibes har lite för ruff produktion. Yachtrock när den är som bäst:
Christopher Cross – Like like the wind


När du lyssnat in dig på den versionen bör du definitivt kolla in det här liveframträdandet också. Crille C uppbackad av The Roots iklädda seglarmössor på The Jimmy Fallon Show? Det blir nice, och det vet du.
Vad har då båda låtarna gemensamt, förutom att jag (och hiphopvärlden) gillar dem och att de är jävligt slicka? Michael McDonald sjunger backup på båda! Just det, mannen med silvermanen som ligger bakom den här bangern (”Regulators – Mount Up!”). Michael McDonalds musik hånas dessutom i en annan film med Seth Rogen och Paul Rudd, 40 Year Old Virgin! Det går så många trådar genom allt ens värdelösa popkulturella vetande att man blir snurrig i bollen. Michael McDonald är för övrigt överraskningsgästen på Jimmy Fallon-framträdandet och jag gillar hans konstiga entré skarpt.

Taggad , , ,

Kommentera

