Grattis på kvinnodagen! Vi firar med lite klipp!


The Slits visar sina skivköp på en tripp till Amoeba, en skivaffär i Los Angeles. Trummisens tyskengelska är så charmig att jag dör, särskilt när hon använder den för att förklara sin kärlek till Soft Machine och Quasimoto. Ari Up fortsätter att vara den spattigaste reggaetanten i världen. Jag har redan hyllat Slits fantastiska låt och video ”Typical Girls” här. Sök upp dem på Spotify och blås ut din hjärna med avantgardedub och punkfunk som det aldrig gjorts annars.
Slits nuvarande lineup består både av originalmedlemmar och nyförvärv, om du undrar varför åldern varierar så mycket. Inte så ofta femtioåringar startar band med tjugonågontings annars liksom.

Apropå punkfunkpionjärer, här har vi ESG med superfeta ”Moody”. De kör på samma koncept som Slits, gamla veteraner och hungriga färskningar spelar i bandet tillsammans. Vissa av de yngre medlemmarna är döttrar till originalsystrarna om jag inte missminner mig.

Antoinette, badassrapparen, frågar oss vem som är chefen. När jag var liten brukade jag kolla på ”Who’s the boss” med Tony Danza, förresten. Notera hur modet går i cykler – såg ett gäng tjejer i helgen som var klädda som Antoinette är i videon.

Sonic Youth framför ”The Sprawl”, en dänga från 1988 års Daydream Nation. En skiva som förändrade mitt liv en smula. Den har en så mystisk känsla och några av de bästa gitarriffen ever (ever ever?). Efter att ha läst musikpress i tio år är det lite jobbigt att för örtionde gången skriva att Kim Gordon är jävligt cool, men låt mig göra det ändå: Kim Gordon är jävligt cool. Det finns ett parti där hon stönar på slutet av skivan och jag blir fortfarande… eh… betagen.

Ah, vad kan jag säga om Pink Dollaz? De har gjort en av de snuskigaste och bästa låtarna i Los Angeles ”Jerk music”-våg, I’m Tasty. Inte ens housefantaster kan förneka dess storhet. Nu har de en ny låt och de behöver ingen jävla man, beeatch. (Kom ihåg vad J-Zone lärde oss – ”It’s hard to remember, you can still be a bitch, regardless of gender).

Vi avslutar med Bikini Kills ”Rebel girl”, det känns värdigt. Ha en bra dag!

Kommentera

