Stålmannenfilmen som aldrig blev av


Den korta versionen: Kolla på klippet ovan om du har tjugo minuter att slå ihjäl. Du har min officiella, hundraprocentiga garanti på att det är rätt jävla kul.
Den långa versionen: Fredagkvällen har förlupit smärtfritt, med en trevlig öl på lokal och en trevlig drink hemma framför Street Fighter IV mot min nemesis ”Ken”. Efter att ha sett svenska landslaget piska stjärt i hockey, och hjälpt den gode grannen Helena piska stjärt i Super Mario Wii (alla mynt på alla banor tagna, sätt dig på den) bestämde jag mig för att kolla på An evening with Kevin Smith. Det här är i princip filmade frågestunder på amerikanska universitet (”Q & A’s” med många nördfrågor, som jänkarna älskar) ihopklippta till en film. Det här är en man som är bra på att hålla låda, och har en hel del anekdoter som han kan spinna iväg i rejält (sannolikt har han berättat dem några gånger förut).
Kevin Smith är ett namn som betyder en del för många och ingenting alls för ännu fler, så jag kan förtydliga och säga att han är en manusförfattare och regissör som fått ur sig en handfull charminga filmer: Clerks, Mallrats och Dogma ibland dem. Mallrats och Clerks såg jag på den gamla goda VHS-tiden och de filmerna har jag ett nostalgiskt förhållande till, jag kan minnas hur jag drabbades av ett akut sug av att se just Mallrats och närmast sprang till Kvarnen och hyrde den. Nu står den i DVD-hyllan och jag kan inte påstå att jag plockar fram den alltför ofta. Med det perspektiv som hör åldern till känns Kevin Smiths filmer rätt ojämna, vissa skämt är roliga, andra för grabbigt amerikanska och nedtyngda av sexskämt som inte alltid är så jävla roliga utanför det stora landet i väst. Men hey, om det var revolution i morgon skulle jag skona honom, om än inte utse honom till utrikesminister.
I vilket fall är Kevin en skön kille, som har en del roliga historier att berätta om hur det varit att gå från att göra budgetfilm med polarna till Hollywoodproduktioner. Är man i Hollywood verkar man kunna sugas in i projekt bara i förbifarten, och ovan berättar Kevin Smith om när han blev anlitad att skriva manus till en ny Supermanfilm. Filmen blev aldrig av till slut, inte heller efter att Tim Burton skrivit på som regissör och Kevin Smith plockats bort från projektet, men det blev en del roliga historier av det hela. Kevin Smith fortsätter senare att berätta om hur hans beef med Tim Burton fortsatte, gillar du skvaller om Hollywoods nördfalang är An evening with Kevin Smith en helt okej avslutning på en kväll. I vilket fall bör du se klippet ovan. Om du inte kollar på det kommer jag att återberätta det nästa gång vi ses, det är ett hot. En bonus är att klippet har spanska undertexter om du vill öva lite på C-språket från plugget, amigo.

Taggad

Kommentera

