Läses just nu


Jag har precis läst klart Malcolm Gladwells ”Outliers”, som varmt kan rekommenderas. Det är den tredje populärvetenskapliga bästsäljaren från Gladwell, som tidigare skrivit ”The Tipping point” (som handlar om hur sociala fenomen, allt ifrån mode till självmord, sprids) och ”Blink” (om snabbt, intuitivt beslutsfattande – allt från fördomar till konstkännares bedömningar av förfalskningar). Outliers handlar om framgång och om hur vi ofta övervärderar vikten av talang och personliga egenskaper när vi (post hoc) förklarar varför någon är framgångsrik. Det handlar mer om vilken omgivning du befinner dig i än vilken IQ du har. Gladwell skriver superunderhållande och jag har underhållit/plågat (stryk det som passar dig) min omgivning med historier från den här boken den senaste tiden.

Nu har jag gett mig an ”The Black Swan” av Nassim Nicholas Taleb. En rätt intellektuell bok med svår engelska (det finns ingen skam i att använda Dictionary.com, gott folk) som jag trots det tycker är superunderhållande. Taleb skriver om hur sällsynta händelser kan ha oerhört stor påverkan på våra liv, och hur vi ska förhålla oss skeptiskt och empiriskt till vår omgivning. Vi människor älskar berättelser, fabler och sagor, och sveps så lätt med i dem. Tänk på hur många gånger du hört förklaringar till sociala beteenden grundade i evolutionsteorin. En teori med starkt stöd, visserligen – men det är väldigt lätt att skapa väldigt ovetenskapliga förklaringar med evolutionsteorin som grund. Tro inte att du kan förutsäga allt, lär jag mig av Taleb, var lite ödmjuk i stället.

Kommentera

