2009 i backspegeln # 1 – musik och sånt


Jajamen, er favoritbloggares favoritbloggare är tillbaka. Under december slog jag nytt rekord i låg produktivitet, vilket dels berodde på att jag hade många Real World Moves™ att styra upp men även att jag var ett par veckor i Indien, vilket kan rekommenderas. Nu är det ett nytt år och jag lovade mig själv när jag startade bloggen att jag skulle lägga ned den om jag inte uppdaterade den regelbundet. Eftersom jag inte har någon plan på att kasta in handduken riktigt än är det bara att spola huvudet under kallvattenkranen, ge sig själv några bitchslaps och greppa tangentbordet igen. Att ge en liten sammanfattning av det gångna året, fristilad direkt från toppen av domen, verkar vara ett vettigt sätt att sparka igång 2010 års säsong på allvar.

Jag var på en fest häromdagen, och som vanligt under fester 2009 avbröts den med jämna mellanrum av Spotify-reklam. Jag snackade med en snubbe som berättade att han hade programmerat ett eget script till datorn som gjorde att han kunde stänga av volymen med en knapptryckning på ett reglage i datorn som Spotify inte känner av, för att komma undan problemet med att Spotify stoppar reklamen om man sänker volymen. Det tyckte jag var lite roligt, eftersom det så tydligt visar att svenska folket är beredda att göra vad som helst utom att betala för musik. När folk inte ens köper ett dagpass på Spotify när de har fest är fan måttet rågat – det kostar nio (9!) spänn. Om du inte har nio kronor på banken ska du fan inte ha fest, då ska du ta en lång titt i spegeln och styra upp ditt liv. Om du inte har fest den 24:e så klart, då är du förlåten.

Det är intressant dock, hur fort folks förhållande till musik förändrats. Alla casuallyssnare av musik (som inte är insnöade DJ:s eller nördiga skivsamlare som undertecknad) jag känner har helt gått över till Spotify. Finns man inte på Spotify finns man inte alls, känns det som. Särskilt intressant eftersom Spotify fortfarande inte innebär några pengar för artisterna – som Magnus Gubbla själv uttryckte det är månads/halvårschecken från Spotify för en halvstor artist på det belopp en bra gatumusikant drar in på en dag. Jag kan i och för sig förstå det – jag tillhör till och med den sortens freak som betalar för mp3:or då och då men jag har väldigt svårt att se mig själv betala för Spotify.

Det intressanta just nu är att alla tänkbara distributionsformer av musik existerar samtidigt – vinyl, cd-skivor, Itunes, eMusic, Spotify, Pirate Bay och så klart Google . Det är lite lustigt hur Google alltid undkommer fildelningshatet från musikbranschen – häromveckan undrade jag hur ett album lät, googlade på det – och en blogg med en rapidshare-länk dök upp på första sidan, utan att jag ens behövde jobba för det (skriva ”intext:rapidshare.com/files” eller liknande – att tvingas skriva ned så många tecken i rad är ju nästan som att betala för musik). I vilket fall ska det bli intressant om någon väg börjar dominera, eller om vi fortsätter att leva kvar i det här sköna kaoset. Det är inte utan att man känner sig som en kuf när man går ned till skivbörsen och köper en Pentangle-lp. Ah well – vinylen kommer inte att dö förrän oljan tar slut, och då finns det ju fortfarande många skivor kvar att hitta. Och mp3:orna rullar in som de ska, det går bra nu.

Apropå det här med skivor och musik och sådant, så var hösten 2009 den första terminen på väldigt länge som jag inte spelade skivor regelbundet eller drev någon klubb. Det känns lite som att jag inte vet var jag skulle kunna ha en klubb, eller vad för typ av klubb det skulle vara. Jag känner mer och mer för att ha en klubb som är mer inriktad på häng än dans, men tyvärr är ju kära Uppsala i stort sett helt utan den typen av lokaler. Jag var på en klubb i Köpenhamn i somras (Mästaren och Lärlingen tror jag att den hette) som var arketypen för den typen av ställe jag skulle vilja spela på regelbundet just nu. Det är inte möjligt i dagsläget tror jag, men vem vet – den som väntar på något tüngt väntar aldrig för långt.

Dags att glida ut i vinterkylan igen – håll dig intjunad för del 2 av det här svamlandet, samt mina nästa 10 favoritvideos. /Matte

Kommentera

