#12 – Freeway feat Jay-Z & Beanie Siegel, ”What we do” (2003)


Just nu är det motstånd i livet – jag är sjuk och jag har inte sett solen på ett par veckor. Skönt då att en av de bästa rapparna i gamet, Freeway, vet allt om att gå igenom hårda tider. När man hör någon berätta om hur de tagit sig från skiten till toppen får man inspiration att kämpa vidare, vilket ni redan vet. Inte för att jag jämför mina i-landsproblem med de krigszonsliknande omständigheter som barn i amerikansk slum växer upp i – snarare får jag lite perspektiv. Dock är videon till ”What we do”, en av de bästa låtarna i genren ”droggamet-är-hårt-men-mina-barn-måste-ha-mat”, lika grå som sceneriet utanför min dörr denna novembereftermiddag. Även om jag inte ser några The Wire-skådespelare utanför fönstret. Än.
Freeway – What we do
Men Philly Freezy låter varken skiten han gått igenom eller dåligt väder stoppa honom, han kommer snart att släppa ett helt album med producenten Jake One. Detta är något att poppa champagnen för, kära vänner. Jake One släppte nämligen ett superbt album förra året, och på två av de bästa låtarna återfanns Freeway. Det här är alltså en kombination som är ren dynamit. Videon till ”The Truth” från det albumet bör ni också kolla in nedan, då får ni dessutom höra en tung vers från Brother Ali, som faktiskt inte har sålt droger (han såg sin vän dö och visste bättre, verkar det som. Dock var han tvungen att sno barnmat från affären. Barn måste ha mat, som ni vet).
Jake One feat Freeway & Brother Ali – The Truth
Håll utkik efter Jake One & Freeways snart-släpper-vi-album-mixtape ”The beat made me do it”. Freeway över soul & discoloopar? Du vet att det blir bra.

Taggad , , , ,

Kommentera

