#13 – Beck ”Loser” (1993)


Beck är en sådan där artist jag kan tycka både bra och illa om. Tänk dig att man träffade en snubbe som var som Beck var i videon till hans megahit ”Loser”, nu, år 2009. Mordplaner skulle smidas, pronto. En skönt surfig Cali-snubbe i bolivianska kläder som dessutom fejkrappar, jonglerar med eld och breakdansar till och med sämre än jag gör, men ändå precis fått ett fett skivkontrakt? Gud bevare mig väl. Men 1993 var en annan planet och andra värderingar gällde. Jamiroquai-mössan var het då. För första gången.
Loser är en av de videos jag mest associerar med ZTV som det var när jag gick i högstadiet. Allt skulle vara så jävla coolt, alternativt, slackigt, skejtigt och crazy som bara möjligt. Alla läskreklamer gick ut på att kidsen drack typ Pepsi Max och bara tokskejtade nerför en hemmabyggd ramp de byggt av ett valben eller nåt. Så totalt EXTREMT, bara WHOOOOOAAAA DUDE!!!! Missförstå mig rätt – jag älskade det då! Mestadels.
Så vem vet varför jag just nu fastnade för Loser. Loser kanske bara är rätt för min sinnesstämning just nu. I vilket fall skulle jag just nu gärna rengöra en bilruta, och täcka den blod utklädd till min polare Döden, eller varför inte sitta på ett bilflack iklädd astronautdräkt eller dansa med ett par cheerleaders i Den Negativa Dimensionen. Yo, cut it.
Beck – Loser

En annan bra 90-talsslackervideo är Pavements ”Gold Soundz”, där de springer runt framför ett mall bärandes tomtedräkter, skjutandes pilbågar och hittandes ett par bilnycklar i en upptinad kyckling. 90-talet. Allt var så enkelt då.
Pavement – Gold Soundz (notera den crazy ironiska slackiga stavningen av ”Soundz”)

Taggad ,

Kommentera

