Spotify-listan 1: Reggae


Jag har aldrig kunnat särskilt mycket om reggae. Precis som med mycket annan musik uppskattar jag reggae när den är bra men är helt okej med att andra får samla på sig kunskap om den och presentera den för mig. När jag spelade skivor på Extra Allt bak i dagen kunde jag bara luta mig tillbaka och veta att Dynamiten och Erorikok, två mästare på fältet, skötte den biten.
Nu när vi lever i Spotify-eran räcker det ju ofta med att kunna en låttitel för att kunna lyssna på något, vilket på alla sätt förändrat gamet. Därför har jag satt ihop en reggae-spellista för första gången i mitt liv. Jag blev mäkta glad när jag märkte att två av mina absoluta favoriter i genren, Derrick Harriots ”Slave” och Lopez Walkers ”Jah Jah new garden” fanns på Spotifyn. Båda låtarna introducerade tidigare nämnda DJ-kompanjoner för mig och det är man ju evigt tacksam för. Särskilt Lopez Walkers otroligt mäktiga sång skickar mig till himlen varje gång. Låten finns med på samlingen som avbildats ovan som är nice i sin helhet också. Spellistan innehåller en del låtar som reggaefans nog skulle se som väldigt uppenbara val, men om man som jag är novis på genren finns det bra grejer att digga in. Och skiten är ju gratis, SÅ 2009.
Dogmatik i Reggae
Den gode Dynamiten satte ihop en spellista på temat Jamaica in Space häromdagen. Alla låtarna passar in i temat och är bra dessutom. Kolla in den om du vill ut i galaxen lite.
Jamacia in Space
Vi har båda med ”King Tubby meets Rockers uptown” på spellistan, men den låten kan man ju inte höra för många gånger. Apropå låtar man inte får nog av – min kanske högst älskade reggaelåt finns inte med på Spotify. Den kan du plocka åt dig nedan om du vill. Skitig produktion och stämsång att dö för – du vet att det är bra.
Black Brothers with the New Establishment – School Children (320)
Mer musikvideos inom kort. I and I will step för tillfället dock. /Matte

Taggad

Kommentera

