#15 – PJ Harvey, ”Down by the water” (1995)

pj harvey
Ju mer jag funderar över vilka musikvideos jag ska ha med på den här högst personliga topp 20-listan, desto mer blickar jag tillbaka över olika perioder av såväl mitt liv som de senaste tjugo årens musikhistoria. Jag vet inte hur det skulle vara att se PJ Harveys ”Down by the water” för första gången 2009 (om nu någon som läser detta gör det – berätta gärna hur det är). Men tänk dig att du är en fjortonårig tonårskille, året är 1995, och du sitter framför MTV och ser den här videon efter, säg, Shaggys ”Boombastic”. Inget ont om ”Boombastic” – men OH SHIT!!!! VEM är den där fatala amazonen som dyker runt i smutsvatten iförd långklänning, utan att läppstiften bleknar en millimeter? Jag hade aldrig hört talas om PJ Harvey innan dess, och ärligt talat – hon är en sådan där artist som jag alltid respekterat men aldrig lyssnat på (Nick Cave-syndromet). Men vårt första möte var i alla fall speciellt. Som i en Axe-reklam. Också något som känns väldigt 1995.
PJ Harvey – Down by the water
(För övrigt finns det en särskild plats i helvetet för de som inte tillåter att man embeddar youtube-videos.)

Taggad

Kommentera

