#16 – Beastie Boys ”Fight for Your Right (To Party) (1986)

Beastie5
Det finns nostalgi och så finns det NOSTALGI. Jag hade kunnat ta er tillbaka till Sabotage eller Sure Shot – videos som jag aldrig ledsnade på när jag kom hem från en tråkig dag i högstadiet och parkerade mig framför MTV (och ZTV så klart). Eller varför inte Intergalactic – som fick mig att tjacka ”Hello Nasty” och pumpa den konstant när jag gick i gymnasiet. Nej, fuck all that – vi tar det hela vägen tillbaka till ”Fight for Your Right (To Party)”. Den här videon finns bland mina tidigaste populärkulturella minnen LÅNGT bak i hjärnbarken. Själva låten också – jag minns att den fanns med på en samling som hette ”Wild Rocks” som var en av mina första cd-skivor, faktiskt.
Beastie1
Den här videon är så KLASSISKT åttiotal, i samma anda som filmer som Weird Science, Fast times at ridgemont high, Can’t buy me love och alla de där godingarna. Den här typen av estetik ger i alla fall mig (född 81) rysningar av välbehag. När man var liten var det så här film och videos såg ut, och man får en slags märklig nostalgikänsla – man var för ung för att kunna värja sig mot det när man såg det och blev helt överväldigad av hur coolt alltihop var. Jan har inte så många medvetna minnen av mitten på åttitotalen, men det känns som en fantastisk tid. Jag älskar hur de skildrade fest i åttiotalsfilmer, och den här videon följer den mallen – folk får pajer i ansiktet, de tänder eld på en nörds vetenskapstidning, och en av geeksen blir insläpad på en toalett av tre hårsprejstjejer. Det är fest, helt enkelt. När jag var ung kände jag så klart inte igen monsterproducenten Rick Rubin (som var med och startade Def Jam och sedermera producerat såväl Johnny Cash och Red Hot Chili Peppers som Jiggas ”99 Problems”) – men visst är det han i Slayer-tischan? Ja, Rick har även producerat deras stenkalla klassiker Reign in blood.
Rick Rubin
Tiden förändras, vi blir alla äldre, och i år fick MCA i Beastie Boys ett cancerbesked. Det verkar ha gått bra för honom lyckligtvis, men det är ändå lite märkligt. Jag läste en bok som handlade om inspelningen av Paul’s Boutique, Beastiesarnas andra album. Där fanns många fantastiska historier, bland annat om när MCA hade tagit svamp i studion och ville att studiokillarna skulle köra hela slutmixen på en låt genom en billig gitarrpedal. Samtidigt satt studioproffsen och önskade livet ur honom. Men tiderna förändras, folk växer upp, och de går från knarkande snorungar till åldringar med hälsoproblem så fort, så fort.
Anyways, här är videon:
Fight for Your Right (To Party)
Återigen länkar jag till en annan sajt som har mycket bättre kvalitet än Youtube. En annan tidig Beastievideo hittar du nedan – där man får se konsertbilder från åttiotalet och bestpojkarna larva sig på gatan. Den rekommenderas också varmt.
Hold it Now, Hit it

Taggad

Kommentera

