Den äldre världens rapp kontra den nya världens rapp

krs-1-obama-new-world-order
Okej, det här är intressant för en liten minoritet men jag tillhör den och det är min blogg, kusin. En kille på nätet skriver om Gucci Mane, en rappare som vissa tycker är värdelös och vissa tycker är ett geni. Ingen av dem har rätt enligt mig, men symptomatiskt för den tid vi lever i är att Gucci har släppt sjukt mycket gratismusik på nätet i år. Däremot har han inte släppt något ”riktigt” album (på ett stort skivbolag). Själv blir jag utmattad av att försöka lyssna in mig på ny hiphop, jag känner det mer nu än på länge. Då tyckte jag det var skönt att få läget beskrivet som så här:

Gucci put out 80+ songs in a week. and a lot of them are incredible. None of them will i be listening to in one year. I appreciate a well-constructed album with great, thought-out cohesive songs as much as ever, but it’s a different world now. i think that’s where people get mixed up about the ”this is music for 11 year olds” line of thinking. I was 11 years old when 36 chambers came out and rap was different. People used to, you know, SELL ALBUMS. So the craft of an album was actually not just a labor of love, but something you could eat cake on. Now, you make huge internet buzz and street team marketing and need to get paid on live shows, guest spots, promotional appearances, endorsements, ringtones, whatever. It’s a different kind of hustle. Gucci is basically the icon of this shit now and if you don’t like his music, it’s fine but really there’s no point in trying to fight it or let the world know how much you think it sucks. Just move on and say ok cool that happened. In five years, something else will have happened too. Hopefully it will make more sense to you.

Utvecklingen, där man istället för ett album med 14 låtar får ladda ned 114 låtar och sedan sålla, gör mig faktiskt lite trött just nu. Å andra sidan får man väl bara inse att det är en annan (rap)värld nu. Det handlar om att producera så mycket som möjligt, för att pusha ut sig och få en stark image. Sedan beror det förstås på hur mycket man gillar en artist – jag har inget emot att lyssna igenom 114 Lil’ Wayne-låtar eftersom han är så mycket bättre än Gucci. Men det är också en förvirrande tid vi lever i där det blir allt svårare att skapa någon slags gemenskap kring musik. Vilka är årets hiphop-hits, liksom? Klart att det finns några låtar som blivit stora men det finns också en gigantisk flod av musik där alla plockat sina egna russin ur kakan. Det finns ingen ”Stay Fly” i år. Kanske är jag bara lite för gammal, uppvuxen med album som jag är. I popvärlden är det förstås lite mer av den gamla ordningen som gäller fortfarande, men vem vet – det kanske ändras där också. Jaja. Man får vara glad för den musik man hittar helt enkelt, och inte stressa upp sig över den man missar. Det finns ju, nu som förut, en oändlig mängd musik att ta del av – men nuförtiden KAN man göra det. Det kunde man inte förut, om man inte var rik. Rik som Gucci.

Taggad

Kommentera

