Conventional methods of making love kinda bore me

Tro på Hypen. När Hype Williams var som bäst var han onåbar och tog hiphopvideos till en helt ny nivå. Hans stil är supertydlig i alla hans klassiska videos, han använde färger som ingen annan. När jag först såg den här videon betydde naturligtvis namnet Hype Williams ingenting, jag var bara en fjortonåring som parkerade sig framför MTV efter att Heidenstamsskolans klocka hade ringt och jag tagit den fem minuter långa promenaden över basketplanen hem. Jag tillät mig fortfarande inte riktigt att tycka om hiphop på den tiden – det var Green Day och Millencolin som jag lyssnade mest på och Refused var coolast. Rap såg jag som kickerskulturens soundtrack och den hånade jag när jag fick chansen (det vill säga när ingen kickers var i närheten – de kunde ju slåss ju!). Samtidigt satt jag framför tv:n hemma och rappade med i texterna till Regulate, What’s my name? och desförinnan Informer. Jag har i och för sig alltid gillat att gå mot strömmen, så när jag sedan började i journalistklass och bara hängde med gitarrkillar på fritiden började jag lyssna på Wu-Tang i stället. En ung rebell i det tysta.
llcoolj-doinit-2
En annan anledning till att man som fjortonåring satt klistrad framför sådana här videos stavas så klart S-E-X. Texten lär ha varit rejält censurerad när den visades på MTV, när jag ser den här videon i dag slår det mig hur SNUSKIG den här låten är. Ladies Love Cool James och ”Leshaun” som hon tydligen heter går fram och tillbaka och berättar vad de ska göra med varandra. Mycket snack om g-punkter, smisk, hårdragningar och LLs stora kuk blir det. Damn! Jag behöver ett glas isvatten.

Taggad ,

Kommentera

