Who is your daddy, and what does he do?


Nu när Arnold blivit politiker på heltid kan det vara svårt att komma ihåg hur man upplevde honom som barn. Larger than life, tuffare än något annat – Terminator och Commando i en man. Jag var även ett stort fan av filmerna där han drev med sin image – Twins, Last Action Hero, och förstås Kindergarten Cop. Jag har inte sett Dagissnuten (sjukt bra svensk titel förresten – bättre än den amerikanska!) sedan jag var liten, men jag minns ändå varmt hur Detective John Kimbal var tvungen att gå undercover som dagisfröken (som son till en dagisfröken är man ju lite partisk). Hur kan man glömma scenen när Arnold säger att han har huvudvärk, och en uppkäftig unge svarar ”It might be a tumour”, varpå Arnold ryter tillbaka ”IT’S NAHT A TOU-MAH!!!!”
En av alla biprodukter av Arnolds stjärnstatus är Arnold Schwarzenegger Soundboards, där man själv kan klicka sig igenom alla hans klassiska repliker. Det finns ett helt gäng sådana ute på nätet, du kan kolla in ett av dem här.
Soundboards är naturligtvis optimalt för busringningar, även om det så klart blir en utmaning att föra en dialog med hjälp av ett antal förvalda, hårdkokta dussinrepliker. Nedan ringer Arnold HPs Supportlinje, vars operatör har en ängels tålamod med ”Detective John Kimbal”. Hans dator är en ”Learning computer, Cyberdyne Systems model 101”.

Nedan ringer John Kimbal en rörmokare och försöker få reda på var drogerna finns. Murphy, som rörmokaren heter, har inte tid att tjafsa med någon osnuten snut och tonen hårdnar.

Ja ja, kul eller bara dumt? Du avgör. Jag blev i alla fall sugen på att se en Arnold-film, från tiden då repliker som ”I hope you leave enough room for my fist, because I’m going to ram it into your stomach and rip out your spine” var HÅRDARE än HÅRDAST. /Matte

PS – Twins var en av mina absoluta favoritfilmer när jag var liten. Jag vet inte riktigt vad det säger om mig, annat än att jag kanske borde skriva en hyllning till Danny DeVito också. DS

Taggad

Kommentera

