Öppet brev till Johan Wennström (och Göran Hägglund?)


I dag skrev Johan Wennström en ledare om ”Verklighetens folk”, ni vet, hela Göran Hägglund-grejen. Jag kände att det var värt ett par minuter av mitt liv att författa ett mail till karln. Läs hans ledare här.

Nedan följer mitt mail.

Tjena Johan! Läste din ledare i dag. Några reflektioner:

I söndags kväll satt jag på mitt extrajobb på ett boende för i Gottsunda (du vet, där de bränner bilar och gör sådant som vanligt folk blir upprörda av), och pratade med en av de heltidsanställda. Han har alltid slagit mig som en rätt vanlig kille, som knegar på, hänger med sin fru, går till moskén, och så vidare.

För en gångs skull hade vi tid att prata lite längre, och kom in på ämnet meditation. Han pratade länge om hur han ofta upplevt sig lämna sitt ego, sväva ut i kosmos, och så vidare. Han hade även börjat se auror ganska nyligen.

Min upplevelse är att många inte är så ”vanliga” som man tror – det är bara så folk upplever varandra, eftersom vi inte riktigt har tid att lära känna alla omkring oss på djupet. Det är garanterat extremt få som ser auror, men många människor håller på med ovanliga saker och är djupt intresserade av åtminstone något.

Det finns säkert en massa anledningar till att kidsen bränner bilar i Gottsunda – ett par av dem är (kanske) strukturell rasism och genus. Vissa personer fördjupar sig i dessa ämnen, andra inte. Att de väljer att göra det är dock inget skäl att tycka illa om dem. Själv är jag ganska ointresserad av hållfasthetslära, men däremot grymt intresserad av att till exempel den där bron jag är på väg att åka över inte rasar ihop när jag är mitt på den.

Ha det! /Matte

Taggad ,

Kommentera

