Mina Topp 5 dansvideos (Dans Dans Dans del 2)

djformat
Ah, yes, finns det något bättre än en lat söndag framför Youtube? Precis vad man behöver för att klara sig igenom ännu en produktiv vecka i den lutherska myrstacken, slitandes i sitt anletes svett. Just denna söndag i september har jag försökt komma på mina favoritdansvideos. Jag har säkert glömt någon, men här kommer i alla fall en hjärtligt ihopplockad topp fem-lista. Jag gillar när videos är lite originella på att visa dans, gärna folk som dansar hellre än bra. Annars får man gärna ha gjort något lite skruvat av det hela, eller visa en riktigt originell dansstil. Jag har inte med några klassiskt cleana och välsynkade exempel på bra streetdance/MTV-koreografier men vill man se sådant kan man ju kolla in vilken Missy-video som helst.

Nr 5: DJ Format featuring Chali 2na & Akil of Jurassic 5 – ”We know something”

Breakande är ju aldrig fel, särskilt inte när dansarna är utklädda till mjukisdjur. Stilpoäng för detaljer som den dansande sköldpaddan som kastar av sig sitt skal innan han går ner på golvet. Om du någonsin velat se en uppstoppad björn göra en windmill, är det här din kopp te.

Nr 4: Yo La Tengo – ”You can have it all (live)”

Inte en musikvideo men ett filmat framträdande – och vilket framträdande! Finns det något bättre än att se tre nördiga musiker med ett totalt o-rockig utstrålning framföra en sån här koreografi? Mitt hjärta smälter, särskilt under det instrumentala stråkpartiet. Som Thurston Moore i Sonic Youth uttryckte det: ”If Yo La Tengo were good-looking they would be the biggest band in the world!”

Nr 3: Dude n Nem – ”Watch my feet”

Dude N Nems banger från 2007 visar upp en dansstil jag tror kallas ”footworking” (eller ”juking”). Det är en Chicagogrej har jag förstått det som. I vilket fall ser man sällan folk dansa så här, vare sig i videos eller på det lokala dansgolvet. Lite dålig kvalitet på videon, men dansarna håller desto högre nivå. Ett plus för all humor – dansmovesen balanserar ofta på gränsen mellan grymt och goofy.

Nr 2: Fatboy Slim – ”Praise you”

Ett uppenbart val? Nåja, jag har i alla fall inte med Around the world på listan. Spike Jonze, vars meritlista över grymma musikvideos är nästan obehagligt lång, satte ihop en av de finaste ironiska amatördansframträdanden som någonsin visats på dumtuben. Hans ”B-Boy moves” är helt fantastiska, trots den amatörmässiga framtoningen skulle jag gissa på att han har ett förflutet som tonårsbreakare eller nåt.
Vill du se Fatboy Slim, eller Norman Cook, som han också heter, strutta omkring i en musikvideo? Då får du gå tillbaka till hans tid som basist i åttiotalets brittiska popnördband The Housemartins och deras video Happy Hour.

Nr 1: Aphex Twin – ”Windowlicker”


Först och främst vill jag säga att den kanske bästa dansvideon någonsin tagits bort från youtube – ett framträdande av Delfonics när de dansar till ”La la means I love you”. Det smärtar mig att inte kunna ha med den här videon på listan, men dyker den upp igen kommer den att åka upp på bloggen direkt utan tvekan, kusin.
Nåväl, det känns i vilket fall inte fel att Aphex Twin blev etta. En av de bästa videosarna någonsin, med mitt kanske absoluta favoritdansparti precis när musiken kommer igång och en body double till Aphex Twin (det är alltså bara en kille, inte två, hör fortfarande folk bli förvirrade över det där) går lös i värsta Fred Astaire-movesen. Helt underbart. Den episka videon är gjord av den övergrymma Chris Cunningham. Detta är den fulla versionen av Windowlicker, så den är tio minuter lång och det är lite dialog (som inte är ämnad för unga öron) innan musiken kommer i gång. Men hey, fyra minuters förspel kan man ju orka med om man är på bra humör.
That’s yer lot, som britterna skulle ha sagt. Om du vet någon grym dansvideo som jag missat – släng in länken i en kommentar här. Sitt inte inne på skiten, dela den med världen. Jag behöver material till en ny topp fem. /Matte

2 thoughts on “Mina Topp 5 dansvideos (Dans Dans Dans del 2)

  1. […] vänta mycket längre på. Han ligger bakom många klassiska videos, vilket jag skrivit om tidigare här. En väldigt enkel idé – att spela filmen baklänges och göra grejer som ser coola ut […]

Kommentera

