Bra låttyper: Mitt-liv-sög-men-nu-är-jag-på-topp-raplåten


Finns det något bättre än att höra någon rappa om att de förr i tiden varit panka men nu är på topp? Jag tror inte det – det funkar jämt för mig. Om jag mår toppen känner jag igen mig, och känner mig ännu mer toppen. Om jag är nere och känner mig värdelös å andra sidan, då kan jag tänka att ”snart vänder det, och då kan jag se tillbaka på dessa hårda tider och tänka att jag kommit långt”. Kort sagt: Mitt-liv-sög-men-nu-är-jag-på-topp-raplåten passar in, oavsett stämningsläge.
Så jag tänkte bjuda på en nybliven favorit i genren, från Houstonsonen Z-Ro. En man som begåvats med en överjävlig förmåga att rappa OCH en grym, själfull sångröst. Dessutom har han en talang för att göra hittiga refränger. Dock kanske inte för att göra säljande skivomslag – hans kommande album Heroin ser ut så här:
Heroin
Hm. Kan bli svårt att sälja platinamängder av en platta som ser ut så där i den lokala skivaffären (eller Wall-Marten). Att göra låtar om heroin är en sak – men gör man det får man kanske göra ett mer säljande skivomslag. Det här, till exempel:
VelvetUndergroundBanana
Visst fan, den skivan sålde inte den heller, trots bra omslag.
Nåväl, Z-Ro kommer att sälja platina en dag – och alla problem han haft har bara gjort honom starkare. Hör själv:
Z-Ro – Platinum
(mp3, föredrar du en Spotify-länk har du den här)

Taggad

One thought on “Bra låttyper: Mitt-liv-sög-men-nu-är-jag-på-topp-raplåten

  1. […] berätta om hur de tagit sig från skiten till toppen, får man inspiration att kämpa vidare, vilket ni redan vet. Inte för att jag jämför mina i-landsproblem med de krigszonsliknande omständigheter som barn i […]

Kommentera

