Vi får ojämlikheten med frukostmjölken

2108084977
I dagens DN intervjuas Oksana Andersson, modell och fru till den svenska landslagshjälten Christian ”Chippen” Wilhelmsson. Paret bor numera i Riyad i Saudiarabien, på grund av makens karriär. Läget för den kvinnliga befolkningen i Saudiarabien är som bekant inte helt soft, de får inte köra bil eller lämna huset utan heltäckande beklädnad. Minns avsnittet av American Dad, där huvudpersonen gör sig ovän med sina kollegor på CIA och måste flytta till Saudiarabien med sin familj. Han och hans fru bråkar och går hemifrån, och kort därefter kommer ett par poliser hem till honom med frun över axeln, och frågar ”I believe this is yours, where do you want it?”

Intervjun med Oksana ekar dock av ojämlikhet av ett mer universellt och globalt slag. Följande scenario utspelar sig:
– Kan du vänta ett tag, säger Oksana plötsligt och intervjun avbryts en kort stund. ”Det var Christian som vill ha frukost och inte hittar mjölken”, förklarar hon lite roat när hon är tillbaka.
Intervjun fortsätter och avslutas med följande mening:
– Nu ska jag hitta mjölken till ”Chippen”, säger hon innan vi lägger på.

Mina medmän! Kan vi inte enas gemensamt om att vi ska lära oss att hitta i våra egna kök, så att våra fruar kan få göra intervjuer i fred? Jag lovar i alla fall dyrt och heligt att jag ska göra mitt bästa för att veta var mjölken finns om jag nu någon gång blir någons make.

Dock kanske vi bör ge Chippen lite pluspoäng eftersom han faktiskt var med på Caféomslaget ovan tillsammans med Oksana, och ännu mer lättklädd dessutom. Själv hade jag kanske skippat hela utviksbiten, men jag har å andra sidan inte en framtida karriär som kalsongförsäljare (eller liknande) att tänka på… /Matte

Kommentera

