Sommartid är jobbtid…

hairyhairybikers

…och ”jobb” för mig, innebär just nu att sitta på mitt beniga arsle i en lägenhet i Gottsunda och kolla på tv. Jag tittar aldrig på tv nuförtiden på det planlösa sätt jag brukade göra i tonåren, när jag kom hem från skolan och sjönk ned i soffan med fjärrkontrollen i handen. Tv-tittande som innebär att man inte tittar på ett specifikt program som man vet går, utan flippar runt bland kanalerna medan ens korta liv bara passerar förbi utan att något vettigt blivit gjort. Nuförtiden är vi ju bortskämda med datorer och dvd-boxar som gör att man kan se säsong efter säsong av sitt favvoprogram utan reklam och utan att passa tider, vilket för mig gjort aktiviteten ”titta på tv” ungefär lika modern och nödvändig som spinnrocken.

Detta förändras när man får ett jobb med mycket dötid, där man inte heller får använda datorn, numera min favorittidsdödare. Visst, man kan läsa en god bok, men jag har funnit att det finns ett gäng tv-program som är grymt charmiga utan att för den skull vara något man vill kolla alltför aktivt på. Ett sådant är The Hairy bikerscookbook, ett program om två fryntliga och rundlagda britter som åker runt på sina Harleys i främmande länder och lagar mat. Grymt mysig tv! De är som vandrande Nalle Puhs, de där småtjocka brittiska männen.

james_lipton

I går såg jag också ett fantastiskt roligt avsnitt av Inside the Actors studio, där Chris Rock var med. Kontrasten mellan James Lipton, kanske den mest pretentiösa, lång-järnstör-uppkörd-i-rumpan-programledaren som någonsin levat och Chris blev fantastisk. James sade bland annat:

”I have a confession to make.”

Konstpaus.

”…I am an unabashed,”

Konstpaus.

”…unapologetic”

Konstpaus.

”fan of the movie…”

Konstpaus.

”Pootie. Tang.”

Pootie Tang, kanske en av de larvigaste filmerna någonsin, behandlades med samma allvar som Schindlers list av James. Man väntade bara på att en diskussion om budskapet i CB4s texter.
Ett smakprov ur Pootie Tang (om du inte sett den, gört!):

Även om det är svårt att parodiera någon som James Lipton, som är en vandrande parodi i sig, är det här Saturday Night Live-klippet ganska roligt. Will Ferrell som James, Katie Hudson som Drew:

Taggad , ,

One thought on “Sommartid är jobbtid…

  1. […] sommarjobb är ett boende där det ofta inte händer särskilt mycket. Det man kan göra är att se på tv, lösa korsord/sudoku, eller prata med de man jobbar med. Dessa kan vara mer eller mindre […]

Kommentera

