Bäst just nu: Joker

joker-783542
Dam-Funk (se nedan) är inte den enda futuristiska synthinstrumentalisten som mitt hjärta klappar hårt för just nu. Även Bristolbon Joker gör det och gör det bra. Joker gör enligt vissa dubstep, medan andra klassar det som ”wonky” eller Jokers egna term ”purple”.

Ja ja, är det något man lärt sig är det att ta engelsmännens envisa uppfinnande av nya dansmusikgenrer med en nypa salt. Jokers instrumentala kompositioner låter i vilket fall som ljudet av framtiden, även om hans ljudbild påminner lite om hiphop/r’n’b-produktioner omkring 1998-2000 (tänk Timbaland på den tiden han gjorde riktigt bra grejer.) Det lät ju i och för sig också som framtiden. Och gör det fortfarande.

Om ni vill kliva in i Jokers värld är det väl lika bra att lyssna på en mix av karln. Den innehåller, som brukligt i dubstepvärlden, ungefär till hälften hans egna grejer medan den andra hälften består av grejer hans kompisar gjort.

Joker – Purple Wow mix (länken är död, skriv en kommentar om du vill ha mixen)

Annars kan ni lyssna på två av de bättre Joker-låtarna via Dutuben nedan:

Eller varför inte ladda ned den gode Jeansbjörns variant av Jokers ”Do it”, när han lagt en Gucci Mane-accapella över beatet, här. Resultatet är bättre än ungefär 99 % av liknande internetihopmosningar man hittar, rapen sitter på beatet som en guldbikini på Prinsessan Leia.

Gå för övrigt på sista Knas så får du höra Jeansbjörn spela skivor. Om du råkar vara bisarrt tät och filantropiskt lagd, hör av dig till mig så tar vi Joker till Uppsala. /Matte

Taggad , , , ,

One thought on “Bäst just nu: Joker

  1. […] He ain’t no joke Trots att jag uppskattar bra house och techno när jag hör den (vilket jag gjorde i lördags på Physique, utan tvekan) är det ändå något som gör att jag aldrig riktigt fastnar för den musiken fullt ut när jag väl lämnat dansgolvet. Mina hjärtslag går väl i en alltför synkoperad takt. Därför var det så fint när dubstepen började komma, och nu när den blir allt mer hiphoppig, nintendoblippig, aquacrunkig och ”Wonky” på samma gång är jag helt med. Men att skriva om musik är ju bekant som att dansa om arkitektur, och att förklara hur obskyra trender i brittisk dansmusik låter är väl i så fall att skita om skulptur, eller liknande. Lyssna på hur det lät när underbarnet Joker spelade skivor på Sonar i somras istället för att läsa det här: Joker – live at Sonar 2009 Kolla förresten in killens myspacebild: Respekt. Jag har för övrigt skrivit lite om Joker tidigare här. […]

Kommentera

