Ett år äldre – och än mindre sugen på att hänga DJ:n

monkan

För några dagar sen fyllde jag år, och eftersom den här bloggen framför allt ägnar sig åt populärkultur, funderade jag denna arla morgon på hur mitt förhållande till populärkultur förändrats med åren. När jag var tonåring var populärkultur, framför allt musik, mycket mer kopplat till min identitet. Jag ville inte lyssna på musik av folk med taskiga värderingar, särskilt inte om detta uttrycktes genom musiken. Nuförtiden är jag mer benägen att skilja på verk och person, och inser att mina värderingar inte som genom ett trollslag kommer att förändras om jag hör någon annan uttrycka något jag inte håller med om. Inte för att jag sitter och diggar Vit Makt-musik för att visa på min vidsynthet, men ni förstår vad jag menar.

Jag tror att detta är en av orsakerna till att jag har svårt för den mest konservativa indiekulturen i allmänhet, och ”Morrissey-mannen” i synnerhet. Morrissey sjöng en gång som bekant ”Hang the blessed Dj, because the music he plays says nothing about me and my life”. Morrissey-mannen är en fullvuxen karl som fortfarande inte vill gå ut om han utsätts för musik som inte säger honom något om hans liv. Här kan han förstås krypa upp i den konservativa indiekulturens varma famn, där parollen är ”musik av akademisk medelklass – för akademisk medelklass”. Det gäller att i så hög utsträckning undvika att höra någon uttrycka något man själv inte håller med om.

Kanske är det här bara ett ideologiskt försvar jag använder för att rättfärdiga mitt hiphoplyssnande. När jag lyssnar på ett av årets bästa album, UGKs ”UGK 4 life”, får jag verkligen pröva mina egna åsikter och värderingar. Men jag gör det ju knappast av utbildningsskäl utan för att musiken är fantastisk. Vem vet, kanske lite för att provocera också. Så jag kanske inte blivit så mycket äldre och klokare trots allt. Nåja, som Morrissey kanske skulle ha sagt: There is a tonåring that never grows up.

I vilket fall skulle jag hellre hänga med Bun B än Morrissey. Få artister framstår som så sympatiska i intervjuer. ”When was the last time you planted a tree?” LOL! /Matte

Taggad

Kommentera

