Straight outta Oslo

I dag, kära barn, tänkte jag lyfta fram en nutida, riktigt bra hiphopvideo. Ovanligt, eller hur? Här är kicken – den är norsk! Jag fattar inte ett dritt av vad guttarna säger på micka då men vem bryr sig när videon refererar till den KLASSISKA introsekvensen till Fresh Prince i Bel Air.

Den senare delen av videon är dock inte inspirerad av Will Smiths ungdom utan av NWAs klassiker Straight out of Compton. Jag gissar att de första två rapparna är väluppfostrade medelklasskids som jag själv, och den tredje lite mer hardcore. Men vad vet jag?
Detta fick mig dock osökt att tänka på en av de bästa hiphopparodifilmerna, CB4. Chris Rock spelade huvudrollen som Gusto från Locash och resultatet blev en lika bra drift med rap som Spinal Tap är med metal. Se honom här i ”Straight out of Locash”:

”I’ll fuck your sister, I’ll fuck your cat, I would fuck your mom but the bitch is too fat”. Klassiskt. CB4 innehåller också ett par klockrena parodier på den tidens olika rapstilar. Först, den lite mer medventna, afrocentriska Black Power-rapen ”I’m black y’all”:

Och förstås Wacky Dee, selloutrapparen i bästa C & C Music Factory/MC Hammer-klass:

Did I mention before that I can dance? Tack till Per, som tillägnas denna bloggpost. /Matte

Taggad , , ,

3 thoughts on “Straight outta Oslo

  1. Jesper skriver:

    Fan en av de bästa hiphop vids jag sett på fett länge. Jag gillar hårt att de varit noga med detaljerna i fresh prince-introt.

  2. dogmatik skriver:

    Exakt – det är detaljerna som gör det. Om de bara hade gjort scenerna på ett ungefär hade det kunnat misslyckas, men de är sjukt exakta! Varje liten gest och kameravinkel är on point!

  3. […] samma allvar som Schindlers list av James. Man väntade bara på att en diskussion om budskapet i CB4s texter. Ett smakprov ur Pootie Tang (om du inte sett den, […]

Kommentera

