Kedjereaktioner

Få inget om bakfoten, kids. Om ni någonsin tjänar massor av pengar, köp inte smycken för dem. Köp en lägenhet, köp lite konst, köp dyra men bra lp-skivor, ge bort dem till välgörenhet, gör vad som helst med era kulor som är någorlunda vettigt.

Men men, hiphopkulturens excesser är trots allt en källa till glädje för mig. Kanske är det för att jag är så lågmäld och lugn i mitt vardagsliv, vad vet jag. Här är i alla fall mina, högst personliga, omdömen om några rappares feta kedjor och tillhörande smycken. De får poäng på en 5-gradig skala i två avseenden, hur bra idén till smycket är och hur fint smycket är gjort, själva utförandet. Nu gör vi det här.

rickross chain

”Vi ska faktiskt ut i dag, mitt lilla fejs och jag”-kedjan

Idé:  4 av 5     Utförande: 3 av 5

Att ha sitt skivbolags logo som halssmycke, eller sitt namn i någon form, får ses som så basic att det inte ens är kul. Ricky Ross aka Konstapel Ricky aka Valle Valross har dock inte bara en pool med sitt ansikte på botten, utan även en fin liten voodooskalle av honom själv runt halsen. Det ska väl hålla honom lugn tills han får sitt ansikte tryckt på endollarssedeln.

guccichain_bigcat

Gucci Manes Big Cat-kedja

Idé:  ???     Utförande: 4 av 5

Gucci Mane är snäppet roligare än de flesta på kedjefronten. Här visar han upp ett smycke som föreställer en tjock katt (som jag faktiskt inte vet var den kommer ifrån – ser lite ut som Fat Cat, Piff och Puffs ärkefiende i Räddningspatrullen dock). Då jag inte vet varifrån kissen är hämtad lämnar jag walkover på att bedöma själva idén men jag gillar hur smycket ser ut, tummen upp.

För övrigt – vem sade att rappare aldrig ler på bild?

guccichain_bart

”I’m familiar with the works of Pablo Neruda!”-kedjan

Idé: 4 av 5     Utförande: 1 av 5

Så där ja, det här är mer det ansiktsuttryck vi väntar oss av en rappare på bild. Här ser vi alltså Gucci Manes Bart Simpson-kedja. Jag gillar tanken, Bart är ju en ikon som man växt upp med, ”Aye Caramba!”, ”Eat My Shorts!” och allt det där. Men Bartsmycket är fan SJUKT fult! Vad fan. Barts hud ska väl ändå vara gul? Fejan är inte helt okej heller. Så där ful är inte ens Bart på pirat-tischor från Thailand.

guccichain_odie

Ådi-kedjan

Idé: 0 av 5     Utförande: 3,5 av 5

Okej, det här är bara konstigt. Av alla seriefigurer som finns och som man kan låta representera ens personlighet i smyckesform, varför fucking ÅDI, katten Gustavs mentalt retarderade hundkompis? Jag förstår inte. Vem vill förknippas med Ådi, en dräglande imbecil som ständigt fastnar med tungan i diverse dörröppningar? Han är kanske den mest irriterande tecknade hunden någonsin, möjligtvis med undandtag för Mutley i ”Stoppa Duvan”. Ett gäng diamanter har sällan använts sämre.

autobot chain

”Robots in disguise”-kedjan

Idé: 4,5 av 5     Utförande: 5 av 5

Från något jag inte förstår till något jag förstår TOTALT – en kedja med Autobot-loggan! Transformers var ju verkligen THE SHIT när man var liten. Jag hade dock valt Decepticons logga istället (den är snyggare, den är lila, och jag gillar alltid skurkarna bättre) men det är en smaksak och det känns småaktigt att klaga. Jämfört med en sopproten Ådi är det här the grej of the day.

Frosties chain

”Släpp ut honom tigern, och visa vad du kan”-kedjan

Idé: 1 av 5     Utförande: 4,5 av 5

Slutligen, en rätt okänd dude som har ett jävla FROSTIESPAKET runt halsen. Visst, jag käkade också Frosties när jag var liten och det var GRRRRRRRREAT. Sockerchock hela dagen. Smycket är välgjort och dessutom rejält stort, vilket jag ger extra utförandepoäng för. Men ändå… spendera en ohemul mängd cash för att göra reklam för ett flingmärke? Det är när man ser sådant här som man verkligen känner, inte bara vet, att man inte är amerikan.

Ytterligare ett skäl att man inte ska bränna en massa pengar på kedjor om man är rappare, är att man kan bli chainsnatchad – kort sagt att någon rycker ens kedja av en, eller rånar en på den under pistolhot. ”The harder you flash, the harder you get flashed on”, som Mos Def en gång diktade. Tidningen Complex har en artikel på nätet jag kan rekommendera om detta. Hiphopvärlden är som bekant full av mer skvaller än världens alla kafferep och syjuntor och här kan man läsa ett gäng historier om när en rappare separerats från sitt bling under mer eller mindre våldsamma former.

The unauthorized history of hip hop chain snatching

Jag har hämtat ett gäng av bilderna ovan från Complex.  Jag snor inte kedjor, jag snor idéer. And I don’t smoke crack – I smoke bloggers. /Matte

Taggad , , ,

2 thoughts on “Kedjereaktioner

  1. Petter skriver:

    haha! jag vill ha ett kalaspuffar-paket i guld av dig matte när jag fyller år.

  2. […] EN kedja till… För ett tag sedan betygsatte jag rappares kedjor och smycken. Här kommer en till, från autotunemästaren T-Pain: […]

Kommentera

