Trompe l’oeil, trompe le monde (del 1)

Påsken är över och det är banne mig dags att uppdatera min bliggedy igen, så man inte sakta fejdar ut ur cyberrymden utan att någon kan höra en skrika. Jag tänkte skriva en lång, välkomponerad post om mitt favoritinternetfenomen snart. Just nu är jag dock inte på skrivhumör, utan bjuder istället på lite fresha optiska illusioner. Alla som läst perceptionspsykologi vet hur man kan fucka med ögats ”genvägar” vad gäller att bedöma djup och perspektiv, och en massa nördkonstnärer har utnyttjat detta genom historien. Nedan syns ett gäng trottoarer som tålmodigt folk (som dessutom har riktigt bra koll på perspektiv, renässans-style) dekorerat. Check it:



En illusion ur ”rätt” vinkel:

Samma bild ur ”fel” vinkel:

Sist men inte minst, om ni vill se ett sådant här verk mätas upp och målas, kolla in den här videon:

Taggad

Kommentera

