Hög som en jävla helikopter

devin

Ju äldre man blir, desto svårare blir det att ha idoler. Särskilt i popmusikens värld. Så mycket av den musik jag gillar görs av personer som verkligen inte är några förebilder för mig på det personliga planet, snarare tvärtom. Att hitta en genuint sympatisk artist är inte lätt – vi har vår beskärda del av divor, girigbukar och bråkmakare.

Detta kontrasteras mot Devin the Dude, Houstonrapparen som simmar omkring någonstans mellan underground och mainstream. Älskad av kännarna, okänd av massorna. En rappare som är soft och skön likt hans namne från The Big Lebowski. Han har precis släppt sitt femte album Landing Gear, som jag känner banne mig är värt mina surt förvärvade slantar. Vissa artister måste man stödja, särskilt när de tar klivet till att bli ännu mer oberoende (och således får en större del av kakan själva – förutsatt att någon är beredd att betala för musiken, förstås). Devin låg tidigare på Houstons flaggskepp Rap-A-Lot records, som släppte hans förra album Waiting to inhale. Där återfanns hans kanske kändaste låt, Andre 3000- och Snoop-samarbetet What a job.

The Dudes musik handlar framför allt om två saker: marijuana och sex. Det låter kanske inte originellt i sig, men tro mig, Devin är en unik individ. Han är en grym sångare såväl som rappare (vanligt i södern men extremt ovanligt bland de klassiska New York-rapparna – har du hört Ghostface sjunga någon gång?) och har två ingredienser som jag alltid uppskattar i hiphopvärlden – humor och självdistans. Ovanligt såväl i underjorden som i mittfåran. Om en rappare aldrig får mig att le – då är jag inte med i det långa loppet.

Devin the Dudes sköna personlighet och kärlek till ALL form av musik – Bunny Wailer, Dolly Parton, Chromeo, Eagles, Slick Rick, Michael Mcdonald, Eek-A-Mouse, Whodini, UGK, Willie Nelson – visar han upp i nedanstående klipp, när han intervjuas av San Fransisco-baserade tidningen XLR8R:

Blir ni nyfikna på Devins musik kommer här två riktiga dängor via Dutuben. Först, den melankoliska DJ Premier-produktionen Doobie Ashtray:

Därefter, en låt om att vara för full för att ta sig hem, från hans senaste album. Här är I Can’t Make it Home:

Om du letar igenom youtube efter fler Devin-klipp, kan jag rekommendera det lite märkliga inslaget där han flyger över en fjord i Norge i ett litet propellerplan. Stöd din lokala, eller globala, antihjälte. Gud vet att det behövs. Och fortsätt att vara lika öppensinnad som the Dude i din musiksmak. Dolly Parton could sing, man! /Matte

Taggad , ,

2 thoughts on “Hög som en jävla helikopter

  1. […] Ny video med Devin the Dude, What I be on. Jag har skrivit ett par ord om Devin tidigare här. Inte en av dudens bästa låtar (inte i klass med den här men helt klart hans bästa video […]

  2. laddad skriver:

    Devin är kung. Stötte på honom efter att han lagt versen I-just-wanna-fuck-you och blev hooked.

Kommentera

