Respektera arkitekten

US-JAMES BROWN-09

SVT visade precis en fransk James Brown-dokumentär, som var nice. Sådant påminner en om att man aldrig kan hylla James Brown för mycket. Tro mig. Om man på något sätt ägnar sig åt dans, dansmusik eller liknande är det denna man som är och bör vara ens Gud (okej, möjligtvis tillsammans med Kraftwerk). Det går helt enkelt inte att tänka sig hur någon form av modern dansmusik skulle låta utan James Browns inflytande.

Jag ska inte bli Lennart Persson på ert arsle, jag känner inte för att föreläsa. Låt mig bara säga så här: James Brown var en maktgalen, egoistisk, våldsam man som behandlade många i hans närhet helt oacceptabelt. Men om man älskar musik bör man regelbundet hylla hans MUSIKALISKA gärning som det ojämförbara, storslagna verk den är.

Exempel 1 – ”Night train” live på en TV-show: James visar definitionen av begreppet ”crowd control”. Några av teenybopper-tjejerna i publiken lär ha fått operera in nya stämband dagen därpå. Gudfadern dansar som Gud Fader själv. Rolling Stones står i logen och skiter knäck över tanken att behöva gå på efter The Hardest Working Man in Showbusiness.

Exempel 2 – ”Get up, get into it, get involved”, också från en tv-sändning. James och Bobby Byrd byter fraser. Bandet är tajtare än Cool Kids jeans. James kläder är helt off the hizzook, han ser ut som en funkvampyr. SOUL POWER!

Det jag alltid gillar med James musik är att den är så sjukt ROLIG att dansa till. Låt Gudfadern själv skola er. Exempel 3:

Jag har alltid känt att jag behöver öva på min Funky Chicken. Den sitter fan inte. /Matte

Taggad ,

One thought on “Respektera arkitekten

  1. Oskar skriver:

    Dokumentären ligger även uppe på SVT Play, tänkte ägna kvällen åt den.

Kommentera

