Hell hath no fury like a woman scorned for Sega

hellboy-selma-blair
I’ve never been a hater, hating ain’t where it’s at – ibland måste man påminna sig om Z-Ro’s visa ord. Även om alla andra hatar hårt på något, måste man hålla huvudet högt och visa mer kärlek än Robin S ville ha.

Nästan alla jag känner hatade filmen Hellboy. Det är vid sådana tillfällen jag känner av mina rötter (dunkar handen mot hjärtat) som sann nörd. Givetvis har jag varit inne på superhjälteserier. Som fan. Spindelmannen, X-Men, Ghost Rider, och så vidare. Det här har blivit en lukrativ genre att göra storfilmer av, med varierande konstnärliga resultat förstås. Spännvidden är stor – från mästerverk som Dark Knight till fruktansvärda bajsmackor som Spiderman 3 (de första två är dock bra – Spiderman 2 är grymt underskattad!) Jag hade inte långt kvar till tårar när jag såg vad onda Hollywood gjort mot mig – Satt jävla Eric Forman från that 70s Show att spela Venom, den coolaste skurken ever! Fuckers…

En sak som vi nördar har gemensamt är dock att vi tolkar världen genom ett lite annat filter än De Normala. Saker som de tycker är töntiga tycker vi är rätt Badass. Och tvärtom. För mig kommer alltid än superhjältefilm att smälla högre än helt vanlig snutaction. En snut kan (mig veterligen) inte få tjugo smällar i huvudet och ändå stå på fötterna (eller kan de? någon AFA-aktivist där ute som provat?) – men det kan Spindelmannen, bitches!

hellboy-2-trailer

Även om vissa saker i Hellboy 2 även för mig framstod som ofrivilligt komiska (när man börjar blanda in fantasy, alver, vättar och skit, då är jag inte helt med längre) måste jag säga att jag gillade filmen. Ettan var nog strået vassare men jag ser gärna att Guillermo Del Toro får göra en trea också. Men först ska han göra Bilbo – pepp, pepp! Det var min favvobok när jag var en liten snorvalp. On the rilly real.

För övrigt kollade jag en del av Hellboy 2-extramaterialet, vilket var rätt coolt. Jag gillar att det är mycket dräkter och dockor, vilket alltid kommer att smälla högre än datoreffekter i min värld. När man ser en assistent köra ner en hårtork i en gummidräkt för att killen i den håller på att svettas ihjäl, då vet man att the shit is real.

Jag hade aldrig sett Guillermo del Toro förut, men i extramaterialet såg han ut som en riktigt praktnörd, a la Comic Book Guy i Simpsons. Han klädde sig i svart t-shirt och svart hoodie (nörduniformen) och han hade en praktfull öl- och chipsmage. Jag tänker hädanefter kalla honom Guillermo El Gordo. /Matte

Taggad ,

Kommentera

