I love hiphop, not rock ‘n’ roll…

rock_of_love_31

…yeah I’m a giant, and I got lots of soul. Jag gillar faktiskt rock ‘n’ roll också, få inget om bakfoten. Dock är det lätt att känna sig kvävd här i mitt kära hemland Sverige eftersom mansrocken är, var och alltid kommer att vara det som härskar i vår mittfåra. Just nu känns det dystrare än på ett tag faktiskt. Varenda jävel älskar Coldplay och svensk media känns som den där scenen i I huvudet på John Malkovich, fast alla bär Lars Winnerbäcks ansikte i stället.

Winnerbäck, Winnerbäck!

Något som aldrig upphör att fascinera mig är hur stort hiphop är i USA. Inte bara att så många lyssnar på det och att rapparna bor i guldhus med Kooh-i-Noor-diamanter som takpannor. Nej, det intressanta för mig är att det är något som så många relaterar till, dansar till, parodierar, gör covers på, refererar till, och så vidare.

Två exempel som får mig att le större än en rappares dollargrin: Först Clefhangers (en nördig men fantastiskt skön manlig vokalgrupp) som gör en cover av Jeezy & Kanyes ”Put on”, som övergår i Lil Wayne & T-Pains ”Got Money”. Jag gillar speciellt Kanye-versen, men hela borka-stämningen är skön. Försök få ur ”Put on” refrängen ur huvudet efter att ha sett det här klippet:

Ett annat gåshudsexempel är en MASSIV blåsorkester som i samband med en match gör en cover på Trae & Hawks Houstonklassiker ”Swang”. Hur mäktigt är det inte när alla ställer sig upp och bara ”SWANG AND I SWANG AND I SWANG TO THE LEFT!

Det jag gillar med de här klippen är att de är gjorda med så mycket kärlek. Clefhangers-grejen skulle så lätt ha kunnat bli ännu en trist parodi (”Yo! Jag rappar!”) och till och med smått rasistisk. Men så är inte fallet. Kvalitet.

Jag hörde att Winnerbäck ska spela fyra gånger på Hultsfred i år. Inget skämt. /Matte

Taggad ,

Kommentera

