The realness is foundation, if I die, I couldn’t choose a better location

blackmoses

Med jämna mellanrum är det dags att fundera över saker och ting. Och med nästan lika jämna mellanrum är det ett Mobb Deep-citat som får en att fundera vidare. Lever jag verkligen grundad i The realness? Kan jag verkligen säga “If I die, I couldn’t choose a better location”? Det är tveksamt.

Egentligen startar jag den här bloggen av samma skäl som alla andra startar bloggar – de är misslyckade journalister (nåja) som vill skriva av sig om grejer de gillar och ogillar. För att ge en mer högtravande beskrivning – det känns som att min kära omvärld (Samhället, som en aktivist skulle uttryckt det, jag är mer av en passivist) marginaliserar grejer jag gillar och lyfter upp grejer jag ogillar mer än någonsin.

För att citera Q-Tip, intervjuad i nummer 28 av Wax Poetics:

“Now everybody is clamoring to put a blog up or a Myspace page to get hits to do this and that to be seen. Everyone is vying for the attention of babes [the youth] to be at some sort of heralded position that really isn’t anything, to me. It’s just interesting and ironic.”

Ironiskt, ja – som vanligt är botemedlet en del av sjukdomen, som ett vaccin. Till mitt försvar är den här bloggen till för mig själv, och förvisso de som känner mig, om de är intresserade – den gör inte anspråk på att vara något annat. Jag slår upp ett tält där jag kan mysa med de grejer jag gillar, och du är välkommen att hänga här ett tag. Eller inte.

Som Q-Tips gamla partner Phife en gång sade: “Here’s a funky introduction of how nice I am”.

PS – En sak som utmärker vår tid SOM FAN är att folk snor hej vilt utan att någonsin ge ära och heder där den förtjänar att hamna. Jag tänker arbeta hårt för att inte göra samma misstag. Här är en lista över några av mina inspirationskällor i det här Gamet – Jag kan lova dyrt och heligt att jag kommer att sno SOM FAN från dem alla – men försöka vara medveten om hur, när och varför. Let the power unfold:

Dave Tompkins (Gud?), Jefferson “Chairman” Mao, Ian MacDonald, Hua Hsu, Sasha Frere-Jones, Fredrik Strage, Eothen Alapatt, Nina Björk, Kodwo Eshun, DJ Anonymous, Edan Portnoy, George Mahood, Daddy Bones, Ivory & Paul S, David Toop, Märta Myrstener, Matt Sonzala, Oliver Wang,  Andres Lokko och sist men inte minst Phill “Soulman/Phill Most Chill” Stroman. Rock rock on. /Matte

Kommentera

