Egypten-pepp # 1 – Read a book, you illiterate son of a bitch, and step up yo vocab.

hossam2a

400px-plus_signsvg

timbaland_med

Det är nu en vecka kvar tills jag far till Egypten, inte för att insupa en av världens mest anrika kulturer och titta på pyramider, utan för att insupa all inclusive-buffé och titta på rödbrända chartertyskar. Men sol bör man ha, annars mår man inte bra.
Jag kan inte mycket om egyptisk musik, ärligt talat kan Hossam Ramzys magdansvänliga Khusara Khusara vara den enda egyptiska låt jag hört. Det är en låt som inte är känd i sig utanför Egypten (där Hossam Ramzy tydligen är STOR – Elvisstor) utan känd indirekt, då Timbaland samplade den när han gjorde beatet till den eviga klubbplågan Big Pimpin’. Mer om Khusara Khusara, (kanske till och med en, host, mp3) återfinns här.

Men Big Pimpin’ är mer än bara en klubbplåga. Den är mer än dess tidlösa beat, som kommer att starta dansgolv långt efter att vi alla är döda och begravna.Den introducerade världen för UGK, som likt Hossam Ramzy var profeter i sin egen stad (Houston, Texas) men inte lika kända i övriga hiphopvärlden norröver och västerut (och österut – även om vi inte räknas i sammanhanget). Låt oss stanna upp vid UGK, Bun B och Pimp C, och deras verser på låten.

För det första, Bun Bs vers. Kanske en av de bästa verser som rappats NÅGONSIN (ja jag menar det – och då har jag ändå hört en försvarlig mängd rapverser i mitt liv). Det finns mycket att säga om den versen, men jag fastnar alltid för dess ultimata förolämpning –  ”read a book, you illiterate sonofabitch and step up yo vocab”. Det är så rätt, och det finns så många som behöver läsa en bok och STEPPA UPP SITT VOKABULÄR, inte bara i rapvärlden.

Själv tänkte jag läsa lite Junot Diaz när jag är i Egypten,  och förhoppningsvis steppa up mitt vokab till en rakt av hyperlexikal nivå. Okej, karln har vunnit ett Pulitzerpris och allt det där. Men det är av mindre vikt. Av större vikt, riktigt tjock vikt, är att ett av hans favoritalbum är Diamond Ds ”Stunts, blunts and hiphop”. Av en ren slump även en av mina favoritskivor, och en skiva jag (nästan) har fullständigt memorerad, något som i dagens flyktiga mp3-tider blir allt ovanligare. Här är ett av ställena du kan se honom rekommendera hiphopmästerverket från 1992.

Nåväl, åter till tråden och över till Pimp Cs vers. En vers som kanske inte förefaller lika briljant vid en första anblick. Den är nämligen antitesen till Bun Bs vers, som ju är full av ordlekar, mångstaviga rim och den typen av fyndigheter som brukar smälla högt när rapnördar rankar rappare. Pimp Cs vers är en enkel beskrivning av han själv och hans Houston. Se själv:

Uhh.. smokin out, pourin up, keepin lean up in my cup
All my cars got leather and wood, in my hood we call it buck
Everybody wanna ball, holla at broads at the mall
If he up, watch him fall, nigga I can’t fuck witch’all
If I wasn’t rappin baby, I would still be ridin Mercedes
Comin down and sippin daily, no records till whytee pays me
Uhhh, now what y’all know bout them Texas boys
Comin down in candy toys, smokin weed and talkin noise (noise, noise)

Men enkelheten har sin plats i världen också. Pimp Cs vers var kanske den första gången folk över hela världen introducerades för Houstonfenomen som hostmedicin (lean) och började förstå vikten av att greppa ”wood wheel”. Vardagliga saker, absolut, det är inte Shakespeares beskrivningar av passion och svartsjuka direkt. Men se – en vers som EN HEL STADION FULL AV FOLK kunde utantill och rappade som en mun vid en Jay-Z-konsert 2008 (då Bun B fanns på plats men Pimp C hade avlidit). Vad kan väl vara vackrare än den här typen av enighet kring det som skiljer ut just ens egna plutt på jordklotet från alla andra? Gåshud. På riktigt:

Snön faller ute och jag längtar efter varmare trakter – såväl Houston som Egypten. Tur att jag har musiken att värma mig med. /Matte

Märkt , , , ,

Lämna en kommentar